Blog: Waarom elke verandering begint met een verhaal

Flexibiliteit en anticiperen op alle ontwikkelingen is anno 2022 een absolute must voor organisaties. Vaak vraagt dit om een verandering. Een verandering van blik of werkwijze. Om die verandering teweeg te brengen, wil je de juiste mensen in beweging krijgen. Door ze inspireren, betoveren en verwonderen. Wist je dat verhalen daar het perfecte hulpmiddel voor zijn?

Een verhaal met een emotie

Hoe wakker je dat innerlijke vuur nu precies aan? Daarvoor duiken we even in het menselijk brein. Als mensen namelijk óf een noodzaak óf een passie voelen, komen ze vaak pas constructief in actie. Dan werken alle drie de delen van het brein samen. Die urgentie of passie wordt getriggerd door een emotie en wat is er nu beter om een emotie op te roepen dan met een verhaal.

Door een verhaal word je niet alleen aangesproken, je voelt je geroepen en gaat er 100% op aan. Je ogen worden groter, je voelt het borrelen van binnen en je lijf komt tot leven. Je wordt naar binnen gezogen alsof de wereld om je heen niet meer bestaat. Met louter zakelijke informatie gebeurt dat niet, maar met storytelling dus wel. Het spreekt veel meer tot de verbeelding. Ik zeg niet voor niets altijd: “Verhalen vertellen meer dan er te lezen valt”.

Storytelling voor Driessen en IJK

Mooie voorbeelden van hoe goed storytelling kan uitpakken, zijn de cases van Driessen en IJK. Driessen uitzendbureau werkt voor de sectoren overheid, onderwijs, zorg en cultuur. Zij waren op zoek naar een manier om duidelijk te maken dat alle opleidingen en beroepen van waarde zijn.

Storytelling header

Ik creëerde een passend verhaal dat uiteindelijk leidde tot de geboorte van de methodiek ‘Ik maak het verschil’. Ze is bedoeld voor leraren in het basisonderwijs en bestaat onder andere uit een (voor)leesboek waarin vijf kinderen op verrassende wijze ontdekken hoe belangrijk het is om een opleiding te kiezen die echt bij je past. We hebben immers alle beroepen nodig om een evenwichtige samenleving te kunnen creëren. Daarbij is het ene beroep niet beter dan het andere. Iedereen doet ertoe en dat is iets wat deze methodiek al verhalend laat ervaren.

Ook de casus van IJK laat zien welke beweging storytelling kan veroorzaken. Voor hen schreef ik het boek ‘Haa-er-emmer’. Hierin laat het zoontje van een hrm-medewerker zien hoe belangrijk het werk van zijn moeder is. Dankzij haar kunnen meesters, juffen en dokters fijn werken en hebben ze de middelen om te studeren. Zo verandert voor de lezers niet alleen hun kijk op het vak van een hrm’er, maar ook op de wereld.

Ben jij klaar om jouw doelgroep in beweging te brengen? Ik help je met een goed verhaal dat raakt.