OP JE
EIGENWIJS
Aansprekende teksten
Als schrijver van educatieve teksten en verhalen wil ik de lezer iets leren. Daarbij vind ik het belangrijk dat een lezer zich altijd kan identificeren met wat er geschreven staat. Op het moment dat een lezer zich aangesproken voelt, komt informatie over en zal het beklijven. Dit geldt voor volwassenen, maar zeker ook voor kinderen.
Een goed verhaal brengt kinderen tot leren
Door mijn ruime ervaring als onderwijs- en gedragsspecialist weet ik hoe essentieel het is dat teksten en verhalen aansluiten bij het ontwikkelingsniveau van kinderen. Daarnaast vind ik het minstens zo belangrijk dat mijn teksten passen bij de belevingswereld van de doelgroep. Ik bekijk de wereld om me heen dan ook regelmatig door de ogen van een 5-jarig kind?
Of een 12-jarige puber. Wat zouden zij nu denken? Hoe zouden zij zich in deze situatie voelen? Op deze manier roepen mijn teksten en verhalen altijd herkenning op. Op het moment dat dit gebeurt, staat het kind open om te leren.
Zo werken we samen
In de samenwerking met educatieve uitgeverijen, stem ik graag af over het doel van de tekst of het verhaal. Welke informatie wil je overdragen? Welke beleving wil je laten ervaren? Welk kennisniveau wil je bereiken? Op deze manier heb ik onder meer meegewerkt aan een Vlaamse taalmethode voor het basisonderwijs. Ook schrijf ik regelmatig voor educatieve tijdschriften die zich richten op verschillende leeftijdsgroepen.
Ik sta open voor allerlei inspirerende suggesties.
Storytelling gaat over het strategisch inzetten van een verhaal om een doel te bereiken. Verhalen zijn hier bij uitstek geschikt voor, omdat een goed verhaal altijd raakt.
Verhalen vertellen meer dan er te lezen valt. Niet alleen om de lezer te plezier, maar ook om een boodschap over te brengen en zo beweging te creëren.