Verhalen zorgen voor beweging

Mijn hele leven ben ik al gefascineerd door verhalen. Als kind luisterde, schreef en las ik ze zo vaak en veel mogelijk. Na elk verhaal zag de wereld er weer een beetje anders uit. Nu weet ik dat de wereld niet veranderde, maar dat de verhalen me anders naar de wereld lieten kijken. Verhalen brengen mij  beweging en ontwikkeling.

In 1992 startte ik als leerkracht in het basisonderwijs en vertelde daar dagelijks eigen verhalen aan de kinderen in mijn klas. In die jaren merkte ik dat verhalen niet alleen beweging veroorzaken, maar ook kunnen raken en verbinden. Het vertellen van verhalen werd een belangrijk kenmerk van mijn manier van lesgeven. Toen in 2004 mijn eerste boek zowel een nationaal als internationaal succes werd, wist ik dat het schrijven van verhalen voor mij bestemd was.

In 15 jaar tijd zijn er 50 boeken van mijn hand verschenen. Ze zijn inmiddels  in ruim 20 verschillende talen wereldwijd verkrijgbaar. De wetenschap dat er ergens op de wereld een vader of moeder voorleest uit een van mijn boeken, kan me oprecht ontroeren.

Ik stel me dan voor hoe dit kind opgaat in het verhaal, zichzelf erin herkent en vervolgens de wereld weer een beetje anders bekijkt.

Naast het schrijven van boeken houd ik me bezig met het schrijven van verhalen voor bedrijven en instellingen. Storytelling is een strategisch middel voor organisaties om hun boodschap over te brengen. Pas wanneer een lezer geraakt wordt, kan een boodschap beklijven. Of zoals Amerikanen zeggen: ‘If you can’t tell it, you can’t sell it.’

In mijn werk voor educatieve uitgeverijen combineer ik mijn kennis over onderwijs met mijn passie voor schrijven. Door mijn ruime ervaring als onderwijs- en gedragsspecialist weet ik hoe kinderen denken, wat ze willen en hoe ze zich ontwikkelen. Dit helpt me bij het schrijven van verhalen en teksten voor onder meer lesmethodes en educatieve tijdschriften.

 

 

ALLES BEGINT
MET EEN
VERHAAL”