Driessen 330x330 (2)
Judith heeft een passie voor onderwijs en is een getalenteerd verhalerverteller voor kinderen en jongeren. Samen hebben we twee concepten van idee tot uitvoering gebracht. Judith is in staat om vanuit een constructieve houding in elke fase een waardevolle bijdrage te leveren. Uiteindelijk heeft Judith twee kinderboeken geschreven die allebei direct tot de verbeelding van de doelgroep spraken. En de reacties waren overweldigend. Ondanks strakke deadlines borgt ze de kwaliteit. Daarnaast is Judith een heel prettig persoon om mee te werken.
Pieter PhilippartMarketing manager at Driessen

Storytelling voor Driessen

Over de opdrachtgever

Driessen uitzendbureau werkt alleen voor de sectoren overheid, onderwijs, zorg en cultuur. Een bewuste keuze. Want in de publieke sector is belangrijk werk te doen. Werk waarmee je mensen helpt, mensen iets leert of voor mensen zorgt. Werk dat de wereld iedere dag een beetje mooier maakt. Een beetje gelukkiger. En dat werkt door.

De samenwerking

Soms is de boodschap duidelijk, maar weet je nog niet hoe je deze het beste over kunt brengen op anderen. Dan is een goed verhaal vaak de oplossing. Zo ook voor Driessen. Zij zochten een manier waarop ze duidelijk konden maken dat alle opleidingen, en daarmee samenhangende beroepen, van waarde zijn.

Ik bedacht een passend verhaal dat uiteindelijk leidde tot de methodiek ‘Ik maak het verschil’. In deze methodiek vind je een (voor)leesboek waarin vijf kinderen op verrassende wijze ontdekken hoe belangrijk het is om een opleiding te kiezen die echt bij je past.  Daarnaast bevat het een kwartetspel waarmee kinderen ervaren dat er verschillende beroepen nodig zijn om een organisatie draaiende te houden. Ook vind je een poster waarop de vijf kinderen uit het boek als volwassenen vertellen hoe ze tot hun huidige beroep zijn gekomen. En tenslotte vind je een stapel praatkaartjes met meningen en feiten over opleidingen en beroepen. Deze kaartjes geven je handvatten om met kinderen in gesprek te gaan.

Bestaat een hoog schooladvies wel?

Op het einde van de basisschool krijgt elk kind te maken met een schooladvies. Vaak vinden ouders, leraren en kinderen het belangrijk om een zo hoog mogelijk schooladvies te krijgen. Maar bestaat een hoog schooladvies wel? Of kunnen we beter streven naar een passend schooladvies? En hoe begeleiden we kinderen op hun weg naar een vervolgopleiding die het beste bij hen past?

Met deze vragen in mijn achterhoofd heb ik voor Driessen de methodiek ‘Ik maak het verschil’ ontwikkeld. In deze methodiek vind je een (voor)leesboek waarin vijf kinderen op verrassende wijze ontdekken hoe belangrijk het is om een opleiding te kiezen die echt bij je past. Daarnaast bevat het een kwartetspel waarmee kinderen ervaren dat er verschillende beroepen nodig zijn om een organisatie draaiende te houden. Ook vind je een poster waarop de vijf kinderen uit het boek als volwassenen vertellen hoe ze tot hun huidige beroep zijn gekomen. En tenslotte vind je een stapel praatkaartjes met meningen en feiten over opleidingen en beroepen. Deze kaartjes geven handvatten om met kinderen in gesprek te gaan.
De methodiek ‘Ik maak het verschil’ leert ons dat de capaciteiten van onze kinderen er allemaal toe doen.

 

Fragment uit het voorleesboek:

Dan veert Finne op.
‘Nou, zeg’, reageert ze geërgerd. ‘Ik heb er echt wel goed over nagedacht, hoor. Het vmbo-t past gewoon veel minder bij mij. Daar moet je vooral veel uit boeken leren. Ik leer veel liever met mijn handen. Ik wil dingen bedenken en die dan ook kunnen maken.
Even is het stil. Voorzichtig gaat Sharon wat verzitten.